Eurovision Song Contest 2018 - NYHEDER
Objetivo Eurovision
Eurovision Song Contest kommer til Asien
Eurovision Asia er endelig i støbeskeen
Dato: 20. august 2017
Kilde: eurovisionasia.tv


Der har i rigtig mange år været tale om at eksportere Eurovision konceptet til andre dele af verden. Og nu ser det endelig ud til at det bliver en realitet. EBU har nemlig lanceret 'Eurovision Asia' på alle de sociale medier og som hjemmside.

Australien har været vilde med Eurovision i utallige år, og har jo deltaget i de sidste fire år - tre gange som officiel deltager - og efter at både USA og Kina nu transmitterer verdens største musikkonkurrence har interessen uden for Europa aldrig været større.

Og nu ser det så ud til at konkurrencen for alvor knopskyder, idet EBU via eurovision.tv har lanceret Eurovision Asia Song Contest som både selvtændig hjemmeside og på alle de sociale medier.

Det er SBS - den australske tv-station, der har haft rettighederne til Eurovision Song Contest i over 30 år - der har indgået aftalen med EBU om at udvikle og etablere en sang konkurrence i stil med Eurovision, men for den såkaldte Asien-Pacific region. I samarbejde med deres produktions partner, Blink TV, undersøger de nu muligheder og idéer der vil lade op til 20 lande deltage i et live finale show.

Der er endnu ikke sat dato på begivenheden, men de første tanker går på at det allerede sker i slutningen af indeværende år. Og det må så betyde at Australien sandsynligvis ikke vil deltage i Eurovision 2018 i Lissabon.

SBS Managing Director, Michael Ebeid forklarer til eurovision.tv:

“Som officiel broadcaster af Eurovision Song Contest i over 30 år, er SBS begejstret for at undersøge mulighederne for at bringe en begivenhed af denne kaliber tættere til vore kyster, for at forstærke de multikulturelle bånd i vores region. Asia Pacific har en fantastisk musikkultur og det ville være helt perfekt at udvikle Eurovision til hele regionen."

Direktøren for Blink TV, Paul Clarke, tilføjer:

"Siden Moskva 2009 har vi sammen med SBS udbygget Australiens samarbejde med Eurovision Song Contest, et brand der udvikler diversity og understøtter sangskrivere og artister. Vi har nu fået muligheden for at udvide Eurovision brandet til et potentielt marked på mere end en millard tv-seere. Asien har en fænomenal musik kultur, og det vil betyde brilliant tv.”


Jessica Mauboy var den første artist fra 'down under' til at repræsentere sit eget land - selv om det var uden for konkurrence i København 2014

Links: eurovisionasia.tv

Opdateret d. 20.8.2017